O finansach z dziećmi

19 marca 2018

Pozornie temat finansów może wydawać się czymś, co dzieci uznają za nudne i niezrozumiałe. Nie wierzcie w ten mit! Zajęcia z przedsiębiorczości mogą okazać się niesamowitym doświadczeniem i świetną zabawą. Jak bankowiec może zainteresować dzieci i młodzież?

Wolontariusze ING we współpracy z Fundacją ING Dzieciom każdego roku realizują kilkadziesiąt projektów wolontariackich. Coraz śmielej korzystają ze swoich kompetencji, wiedzy i umiejętności w celu społecznym. Większość z 71 projektów wolontariackich realizowanych w ramach konkursu Dobry Pomysł w 2018 roku zawiera elementy edukacji przedsiębiorczości. Jej istotnym elementem jest zarządzanie różnymi zasobami i praca w grupie. Pozornie temat finansów może wydawać się czymś, co dzieci uznają za nudne i niezrozumiałe. Nie wierzcie w ten mit! Zajęcia z przedsiębiorczości mogą okazać się niesamowitym doświadczeniem i świetną zabawą. Jak bankowiec może zainteresować dzieci i młodzież?

Prawdziwa historia
Życie dzieci i młodzieży z domu dziecka znacznie różni się od życia ich rówieśników, także w kwestii finansów. Dzieci w domu dziecka nie zawsze otrzymują kieszonkowe, nie wiedzą jakie rachunki trzeba opłacać, najczęściej nie chodzą na zakupy. Czy w takim razie warto przygotowywać dla nich zajęcia z planowania budżetu? Oczywiście! Jako ludzie pełnoletni będą musieli wyruszyć na rynek pracy i odnaleźć się w świecie pełnym finansów. Wolontariusze z Warszawy przeprowadzili dla nich zajęcia z edukacji finansowej dla nastolatków. Liderka projektu, Angela Sikora, zdradziła metodę, która doskonale sprawdziła się w tej grupie: „Zastanawialiśmy się jak najlepiej dotrzeć z naszym przekazem do młodzieży z domów dziecka. My jesteśmy dla nich ludźmi z innego świata. Zaczęliśmy więc szukać osoby, która była w podobnej do ich sytuacji i byłaby dobrym przykładem na to, że wychowanek domu dziecka może odnieść sukces”. Swoją historią podzieliła się z nastolatkami Zeinab Hashmat-Makowska, była wychowanka domu dziecka. Zeinab w swoim dorosłym życiu osiąga sukcesy – po latach poszukiwań odnalazła swoje rodzeństwo w Egipcie, zdobyła wykształcenie, ma ciekawą pracę, jest szczęśliwą mężatką. „To był strzał w dziesiątkę. Przekazywanie informacji, przez osoby, które doświadczyły podobnej sytuacji życiowej jest dużo bardziej skuteczne niż przez ludzi, którzy zupełnie nie znają takiej rzeczywistości” – podsumowuje Angela.


Gra finansowa

 

javascript:void(0)


Wolontariusze mogą przekazywać dzieciom wiedzę na różne sposoby, mają ten przywilej, że nie obowiązują ich ramy programu nauczania. W szkole dzieci zazwyczaj przyjmują bierną rolę słuchaczy. A przecież to w działaniu i zabawie nabywamy nowe umiejętności. Jagoda Rytlewska sama wymyśliła grę finansową dla młodzieży. „Myślę, że trochę pomogło mi w tym harcerskie doświadczenie – często wymyślałam różne gry, aby zająć czymś grupę i przy okazji czegoś ją nauczyć” – tłumaczy Jagoda. Gra Jagody rozgrywała się na przestrzeni sześciu miesięcy. Gracze co miesiąc podejmowali w parach decyzje finansowe. Musieli zaplanować codziennie wydatki, np. zapłacić rachunek za gaz czy kupić ubrania. Praca w parach nawiązywała do tego, że zazwyczaj gospodarstwo domowe tworzy więcej niż jedna osoba i trzeba podejmować decyzje wspólnie.


Prace plastyczne
Dominika Wielgus-Glodny  z Katowic przekonała się, że sztuka i finanse wcale się nie wykluczają. „Nasz zamysł projektu legł w gruzach. Chcieliśmy przeprowadzić wykład na temat finansów, jednak podczas spotkań z dziećmi i z ich nauczycielami przed projektem, stwierdziliśmy, że to ich zanudzi. Zmieniliśmy koncepcję całkowicie. Postawiliśmy na interakcję, wspólne rysowanie” wspomina Dominika. Wolontariusze na szczęście byli otwarci na sugestie i zmiany. Dostosowali swój projekt edukacji finansowej dla dzieci z 1-3 klasy szkoły podstawowej. „Dzieci dopytywały, czym jest oszczędzanie, następnie rysowały rzeczy, na które chcą oszczędzać, zastanawiały się, ile co kosztuje. Były również zainteresowanie tym, na co my oszczędzamy. Wspólnie rysowaliśmy nasze marzenia”- opowiada Dominika.

 


Scenariusze zajęć dostosowane do wieku dzieci
W przekazywaniu wiedzy z przedsiębiorczości bardzo pomocne dla wolontariusza mogą okazać się scenariusze edukacji finansowej „Bakcyl” opracowane przez Warszawski Instytut Bankowości. Z ich pomocy korzysta m.in. Jarosław Głogowski: „W ramach „Bakcyla” wolontariusze zaproszeni są do prowadzenia lekcji w szkołach. „Posługując się scenariuszem zajęć, trzeba jednak pamiętać o tym, aby pozostać sobą, być szczerym” – podkreśla Jarek. „Każdy wolontariusz bez przygotowania pedagogicznego jest w stanie przeprowadzić z sukcesem lekcję w ramach edukacji finansowej.” W ramach „Bakcyla” wolontariusz z banku przygotowywany jest do prowadzenia lekcji dla uczniów w szkołach oraz otrzymuje pełne scenariusze lekcji, materiały szkoleniowe oraz pomoce naukowe. „Na koniec lekcji przekazuję uczniom tzw. ”pigułkę wiedzy bankowej” – podsumowanie i streszczenie przedstawionego materiału” – zaznacza Jarek.

 

Artykuł Julii Piątkowskiej z Fundacji ING Dzieciom ukazał się na łamach magazynu wewnętrznego dla pracowników ING Banku Śląskiego "Baśka" numer 1 (219) styczeń/luty 2018.