Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu

2 kwietnia 2020

Każde dziecko jest inne, każde dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest inne – ma różną wrażliwość, różnie się komunikuje. Staramy się wspólnie zrozumieć ich świat, docenić jego różnorodność i dać dzieciom lepszy start w dorosłość.

W Fundacji ING Dzieciom przez cały rok gościmy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na Turnusach Uśmiechu. Pobyt w Wiśle to przede wszystkim ogrom doświadczeń życia społecznego, ale też wyjątkowe wakacje w górach, wyjątkowe, bo często dzieci autystyczne nigdzie nie wyjeżdżają. Podróże, zmiana otoczenia mogą być dla nich stresem.

Ale turnusy w Wiśle są dostosowane do ich potrzeb i ograniczeń. Każdy turnus jest inny, bo dzieci przyjeżdżają ze swoimi opiekunami i nauczycielami, z którymi dobrze się znają. Wyjazd to mnóstwo nowych doświadczeń, ważnych dla rozwoju dziecka. Dzieci obcują z przyrodą, poznają nowy region Polski, mogą wybrać się często pierwszy raz do teatru, a także poznają nowe osoby. To także możliwość intensywnej terapii, w tym uwielbianej przez większość dzieci dogoterapii. Wychowawcy bardzo chwalą sobie Turnusy Uśmiechu, obserwują u dzieci postępy takie jak wzrost aktywności, przełamywanie lęków i oporów do wykonywania zadań, eliminację rutyny, wzrost samodzielności, doskonalenie i wyrabianie umiejętności samoobsługowych, zmniejszenie lęku przed nowymi sytuacjami, właściwe zachowanie się w grupie i miejscach publicznych, zwiększenie umiejętności komunikacji z innymi.

Zdarza się, że na Turnusy Uśmiechu z dziećmi przyjeżdżają ich rodzice, którzy tak opisują postępy swoich dzieci: Dziecko poznało bliżej kolegów, ma to wpływ na jego rozwój społeczny, dużo wrażeń i emocji związanych z atrakcjami turnusu sprawiło, że dziecko zaczęło mówić o tych wydarzeniach i przeżyciach, było ciągle stymulowane i aktywizowane, co uważam jest ważne dla rozwoju psychoruchowego. Wśród nowych umiejętności rodzice często wskazują poprawę zachowania dzieci przy stole, przełamanie lęku przed basenem czy też komunikowanie się pełnymi zdaniami. Rodzice i otoczenie każdego dziecka z autyzmem to bardzo ważny element codziennego funkcjonowania. Cieszy nas, że pobyt w fundacji jest często ważnym etapem na drodze do większej samodzielności dzieci.

Autyzm dziecka ma wpływ na funkcjonalnie całej jego rodziny, w tym również jego rodzeństwa. Aby poczuć i zrozumieć, jak nową sytuację może odbierać siostra lub brat, warto poznać historię bohaterów książki „Kosmita”. Historia opowiedziana jest  z perspektywy Oli, starszej siostry Kacpra – chłopca z autyzmem. Ola była bardzo szczęśliwa, że nie jest już jedynaczką, nie mogła się też doczekać kiedy będzie mogła bawić się bratem. Okazało się jednak, że Kacper nie jest „wymarzonym” młodszym bratem. Książka została wydana po to, by pomóc  zrozumieć i zaakceptować sytuację rodziny w której pojawia się dziecko z autyzmem. Nauczycieli dzieci z zespołem Aspergera zachęcić chcemy do skorzystania z publikacji pt. „Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli”. Tę prostą książeczkę, pełną ilustracji można podsunąć też swoim dzieciom, szczególnie jeśli mają w klasie kolegów z zespołem Aspergera. Książka niesie za sobą również bardzo ważne przesłanie, mówiące o tym, że każdy z nas jest wyjątkowy i niepowtarzalny i powinniśmy uważać, by nie zgubić w sobie uważności i czujności na drugiego człowieka. Obydwie książki można bezpłatnie pobrać z naszej strony internetowej.  

O różnorodności nieodłącznie związanej z autyzmem rok temu opowiadała Ewa Furgał podczas naszego spotkania pt. „Neuro-Różnorodni - O autyzmie z różnych perspektyw”. Wskazała na szereg cech, które wyróżniają osoby z zespołem Aspergera, podając przykłady sytuacji w których cechy te mogą ułatwiać lub utrudniać funkcjonowanie na obecnym rynku pracy, stworzonym dla osób neurotypowych. Ewa Furgał przyznała, że wielkim atutem osób z zespołem Aspergera może być fakt, że są to osoby, które posiadają wąskie i specjalistyczne zainteresowania. Dodatkowo, wysokie umiejętności analityczne, nieszablonowy sposób myślenia i zaangażowanie w wykonywanie pracy zgodnej z ich przekonaniami. To wszystko sprawia, że mogą być świetnymi specjalistami w danej dziedzinie. Dr Beata Wojewoda razem ze swoim synem Radoszem opowiedzieli jak przez społeczeństwo bywa odbierane dziecko ze spektrum autyzmu. Szczególnie wypowiedź Radosza pokazuje jak bardzo osoby takie jak on lubią schematy, jak bardzo mogą obawiać się wszystkiego co jest nowe – od nowych rzeczy po nieznane dotąd osoby. W przełamywaniu tej rutyny może pomóc, jak w przypadku Radosza, przyjaciel który jest duszą towarzystwa i z łatwością przychodzi mu to, co jest wyzwaniem dla autysty. Zdaniem dr Beaty Wojewody, wsparciem dla dziecka i rodzica może być pani, która dba o porządek w szkole i pomoże znaleźć zagubione przedmioty. Na naszym kanale YouTube znajdują się nagrania z tego wydarzenia. Z pewnością pozwolą lepiej zrozumieć świat osób z autyzmem i zespołem Aspergera. 

Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu to święto, które obchodzone jest corocznie 2 kwietnia. Dzień ten został ustanowiony w 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ i otwiera Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Jeśli chcecie o autyzmie dowiedzieć się więcej, uzyskać wsparcie lub zaangażować się w wolontariat, zachęcamy także do zapoznania się ze stroną internetową Fundacji JiM oraz Fundacji SYNAPSIS.