Czytajmy bajki!
W każdym domu, w którym są dzieci powinna być półka z książkami - bajkami dla młodszych dzieci i powieściami dla tych nieco starszych. Dziś, gdy diametralnie zmieniła się nasza codzienność - dzieci nie chodzą do szkoły ani na zajęcia dodatkowe, wielu rodziców pracuje w domu - zachęcamy wszystkich do sięgania po lekturę. Nie tylko na dobranoc.
Wspólne czytanie książek może być dobrą okazją do pracy nad emocjami czy oswojenia się z trudną sytuacją, w jakiej się obecnie znaleźliśmy. Maria Molicka, doktor psychologii klinicznej dziecka i autorka książek terapeutycznych, przekonuje, że „baśnie i bajki dają wsparcie, kompensują niezaspokojone potrzeby, przedstawiają inne wzory myślenia i działania, a tym samym budują zasoby osobiste, stymulują rozwój, umożliwiają poznawanie i rozumienie cudzych, a potem własnych motywów działania, a także uwrażliwiają na piękno i dobro”. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które zwykłe czytanie dziecku pomogą zmienić w czytanie z dzieckiem, czynność aktywną i angażującą*:
- Pamiętaj, że ważne jest by wspólnie czytać książkę, a nie tylko ją przeczytać. Pozwólcie sobie na to, by książkę odłożyć nieprzeczytaną do końca, jeśli wspólnie z dzieckiem uznacie, że nie przypadła ona Wam do gustu.
- Czytanie należy potraktować, jak każdą inną zabawę. Nie zawsze musi ono trwać tyle czasu, ile sobie założymy. Istotne jest podążanie za potrzebami dziecka i dostosowanie czasu czytania do jego potrzeb czy możliwości.
- Warto popracować nad sposobem czytania książek i wprowadzeniem intonacji głosu, wchodzenia w nastrój bohaterów, a nawet wykorzystywać grę aktorską podczas czytania. Odpowiednie głos i mimika przy czytaniu utrzymają zainteresowanie dziecka i pomogą mu jeszcze lepiej wczuć się w czytaną treść.
- Pozwól swojemu dziecku pytać kilka razy o to samo. Sam też zadawaj pytania, dopytuj dziecko, jak zrozumiało daną sytuację, jakie ma spostrzeżenia i odczucia. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której dziecko jest tylko biernym odbiorcą czytanych treści.
- Możesz na bieżąco tłumaczyć dziecku trudne i niezrozumiałe słowa. Możecie wspólnie znaleźć kilka synonimów danego słowa czy spróbować wypracować definicję. Pozwoli to wzbogacać zasób słów dziecka.
Zachęcamy Was do skorzystania z książek Fundacji ING Dzieciom. Na naszej stronie internetowej znajdziecie kilka pozycji. Możecie je czytać na komputerze, na czytniku ebooków, pobrać i wydrukować jeśli macie taką możliwość i potrzebę, a następnie do wspólnego, aktywnego czytania zaprosić dzieci. Do dyspozycji macie dwie pozycje:
"Lucjan. Lew, jakiego nie było" to książka biblioteraeutyczna. Powstała z myślą o dzieciach w szpitalach. Pomaga oswoić uczucie lęku, jakie może towarzyszyć choremu dziecku.
"Kosmita" to pozycja poświęcona tematyce autyzmu. Powstała by pomóc zrozumieć, a także zaakceptować sytuację rodziny w której pojawia się dziecko z autyzmem. Historia opowiedziana jest przez Hanię, starszą siostrę Kacperka, chłopca w spektrum autyzmu.
Jeśli chcecie pogłębić swoją wiedzę na temat pozytywnego wpływu czytania, zachęcamy Was do skorzystania z publikacji Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, która wskazuje na szereg korzyści, jakie z czytania może odnieść dziecko w każdym wieku, także niemowlę. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zwraca uwagę, by nie tylko czytać dziecku książkę, ale zacząć czytać razem z dzieckiem.
Życzymy wszystkim kolorowych bajek i pokrzepiających historii!
* Opracowano i przygotowano na podstawie artykułów na stronach https://fdds.pl/baza_wiedzy/czytaj-dziecku-ksiazek/ oraz http://edukacjadomowa.pl/jak-czytac-dzieciom-na-glos-i-jak-nie-czytac/ Dostęp: 19.03.2020